پنج شنبه, ۳ مهر , ۱۳۹۹
Thursday, 24 September , 2020
الخميس 6 صفر 1442
تقویم تاریخ :
در گفتگو با ((حسین طاهری پور))؛ مدیر عامل تعاونی صیادان بردخون اهمیت احداث اسکله خورخان و دلایل رکود احداث این پروژه را بررسی کرده ایم که در زیر می خوانید.

وعده استاندار عملی نشد

 

در گفتگو با ((حسین طاهری پور))؛ مدیر عامل تعاونی صیادان بردخون اهمیت احداث اسکله خورخان و دلایل رکود احداث این پروژه را بررسی کرده ایم که در زیر می خوانید.

وضعیت کسب و کار ماهیگیران در نبود اسکله به چه شکلی است ؟

صیادان محدوده بردخون بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند یعنی باید در هنگام جذر حدود ۲۰۰ متر بشکه سوخت را بر دوش بگذارند تا به قایق هایشان برسند و زمانی که از صید برمی گردند صید را روی دوش می گذارند تا ۲۰۰ متر به انبار برسند و تحویل دهند و باید ساعت ها منتظر بمانند تا آب مد شود تا بتوانند امورات قایق خود را انجام دهند . بندر بردخون از لحاظ صید در استان یکی از بهترین مناطق است ولی نبود اسکله مشکلات جسمی زیادی برای صیادان ایجاد کرده و آنها ناچارا مستمری بگیر شدند.

 

وجود این اسکله برای صیادان محلی چه ضرورتی دارد ؟

بخش بردخون و روستاهای تابعه در دهه ۳۰  و حتی قبل از شهرستان دیر و بعضی از بنادر روستاهای ساحلی تنگستان که اسکله نداشتند دارای گمرک بوده و در حال حاضر با توجه به اینکه اکثریت اهالی منطقه که حدود ۶۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در بخش صیادی اشتغال زایی کردند و بالغ بر ۲۲۰ فروند اعم از صیادی و تفریحی به صورت سنتی اشتغال دارند وجود اسکله مهم ترین بخش مطالبه مردم منطقه است . منطقه بردخون از لحاظ موقعیت جغرافیایی و دریایی در محدوده مطاف ، راس خان و سکوهای گاز پارس شمالی قرار دارد .

احداث اسکله خورخان در چه سالی کلید خورد ؟

 

از اوایل انقلاب اسلامی پیگیری های زیادی برای ساخت موج شکن این منطقه انجام شد تا اینکه در دولت دهم و در جریان سفر استانی رییس جمهور وقت مصوب شد که احداث موج شکن خورخان در دستور کار قرار گرفته و به  بهره برداری برسد و برای مردم منطقه قابل استفاده باشد .

در حال حاضر این پروژه چه میزان پیشرفت داشته و چرا تا به امروز به بهره برداری نرسیده است ؟

به علت کارشناسی نیمه تمام و نادرست در دولت های گذشته، این پروژه راکد ماند تا اینکه در جریان سفر هیئت دولت به استان  بوشهر در سال ۱۳۹۵ تکمیل و اتمام  این اسکله به صورت موج شکن باز و با ظرفیت ۱۸۶ فروند قایق صیادی و همزمان ۳۰ فروند لنج صیادی یا صفاری که بتوانند در این اسکله تخلیه و بارگیری نمایند مصوب شد.

تامین اعتبار این پروژه بر عهده چه سازمانی بوده است

وزارت نفت و سازمان شیلات

تا به امروز چه مقدار اعتبار تخصیص داده شده ؟

در سال ۹۵ قرار بر این شد که ۵۰ درصد اعتبارات این پروژه را وزارت نفت بدهد و ۵۰ درصد باقیمانده را سازمان شیلات متقبل شود که بعد از انعقاد قرارداد با شرکت پیمانکاری ((حشمت رود )) با تجهیز کارگاه آغاز به کار کرد.برای انجام این پروژه تا کنون مبلغ ۷ میلیارد تومان اعتبارات از وزارت نفت جذب شده ولی پیمانکار معادل ۱۰ میلیارد تومان خدمات انجام داده است و ۳ میلیارد تومان مطالبه خود را دریافت نکرده است.از سوی دیگر سازمان شیلات هم به تعهدات خود عمل نکرده است .

در حال حاضر این پروژه به چه میزان پیشرفت داشته و چه پیگیری هایی برای اتمام آن انجام شده  است؟

طی بازدیدی که استاندار بوشهر از این پروژه داشتند قول مساعد دادندکه اوایل سال ۹۹ اعتباراتی به این پروژه تزریق شود و روند کار با سرعت بیشتری پیش برود و مورد بهره برداری قرار بگیرد ولی حالا بعد از ۵ ماه که از بازدید می گذرد هیچ کدام از وعده هایی که داده شد عملی نشد . با این وجود این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت داشته شمع کوبی و عرشه گذاری آن انجام شده و باید بتن ریزی روی عرشه ها و حوضچه های شناور انجام شود تا قایق ها بتوانند در آن استقرار پیدا کنند که متاسفانه با وجود پیگیری اهالی بردخون ، امام جمعه محترم و سایر مسئولین تا کنون اعتباری تخصیص داده نشده و پروژه همچنان راکد مانده است.

وجود این اسکله برای بنادر همجوار هم تاثیر دارد ؟

این اسکله برای مردم منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به حادثه خیز بودن منطقه برای در امان ماندن از حوادث و طوفان و جلوگیری از خسارت به لنج ها ی بنادر همجوار و در طول سال به علت نبود جان پناه و توقفگاه برای شناورهایی که از بنادر استان از گناوه تا بخش شهرستان دشتی و لاور ساحلی تردد می کنند و با توجه به بعد مسافت با اسکله های همجوار سالانه شاهد تلفات جانی و مالی زیادی در این منطقه هستیم که این مسئله ضرورت وجود اسکله در این منطقه را دو چندان می کند

 

به نظر شما تا چه سالی این پیگیری ها به ثمر مینشیند ؟

اگر سازمان شیلات همکاری کند و اعتبارات را تخصیص دهد تا اواسط سال ۱۴۰۰ می توان به بهره برداری این اسکله امید داشت .

 

برچسپ های نوشته
به اشتراک گذاری خبر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.