نماد سایت پایگاه فرهنگی اجتماعی سپهر جنوب

رزق صیادان در تور مشکلات

وجود بیش از۸۰۰ کیلومترخط ساحلی دراستان بوشهر و ظرفیت گسترده ایجاد اشتغال و کارآفرینی از آن سبب ‌شده تا اقتصاد دریامحور بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و برای آن برنامه‌های وسیعی تعریف شود.

صید میگو از چند روز پیش در بوشهر آغاز شده و حالا صیادان با استفاده از قایق‌ها، لنج‌ها و کشتی‌های صیادی راهی دریا می‌شوند تا به دنبال روزی حلال و امرارمعاش باشند.بر اساس آمارها مجموعا ۱۲۹۰شناور شامل قایق و لنج در بوشهر دارای پروانه صید آبزیان هستند که می‌توانند در صید میگو فعالیت کنند.هم‌جواری با خلیج‌فارس از جمله موهبت‌های الهی ساکنان بوشهر است که موجب‌شده صید و صیادی به مهم‌ترین شغل مردمان خونگرم این منطقه تبدیل شود.گزارش‌ها نشان می‌دهد که بوشهر قطب تولید و پرورش میگوی پرورشی کشور است و بیش از نیمی از میگوی ایران در این استان تولید می‌شود که با توسعه سطح زیرکشت این آبزی پرطرفدار، سهم تولید بوشهر از ۷۰ درصد هم فراتر می‌رود.در کنار آبزی‌پروری صیادان بوشهری دل به دریا می‌زنند تا رزق و روزی خود را از دل دریا بگیرند و اکنون بار دیگر صید میگو در این استان آغاز شده است.پس از زمان دریابست که صید میگو به‌منظور حفظ ذخایر دریایی ممنوع شده بود، طی روزهای اخیر صید میگو آزاد شد و صیادان می‌توانند درآمد خود را از دل دریا بیرون بکشند.آن‌طور که مدیرکل شیلات استان بوشهر اعلام می‌کند، با تأیید جامعه صیادی، صید میگو در سال ۱۴۰۳ آغاز شده و لنج و قایق‌ها برای صید عازم دریا می‌شوند.

عقیل امینی با بیان این‌که در سال جاری ۷۹۹ قایق صیادی و ۴۹۱ لنج صیادی عازم دریا خواهند شد و ۷۵۰۰صیاد در این زمینه مشغول خواهند بود، می‌گوید: در سال گذشته ۱۳۰۰ تن میگو در فصل صید برداشت شد.

این مسئول تصریح می‌کند: زمان دریاروی برای قایق ۲۴ساعته و برای لنج‌ها پنج‌روزه و برای شناورهایی که از شمال استان مانند بنادر گناوه و دیلم برای صید عازم می‌شوند، به‌دلیل مسافت شش‌روزه مشخص شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: از صیادان استان درخواست می‌شود در مناطقی که به‌عنوان مناطق ممنوعه از سوی اداره کل شیلات استان اعلام شده از جمله مناطق عمق آب زیر پنج‌متر و تا شعاع نیم‌مایلی از ایستگاه‌های مصنوعی که در آب‌های استان مستقر هستند از صید ترال بپرهیزند.

به گفته امینی، مدت فصل صید میگو ۴۵ روزه است و پایان آن در جلسه‌ای که کمیته صید استان برگزار می‌کند، مشخص خواهد شد.

در میان بنادر استان بوشهر، بندر دیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور می‌تواند پویایی، اشتغال‌زایی، رونق تولید و ارتقای سطح معیشت مردم منطقه را به‌دنبال داشته باشد.باتوجه به این‌که این بندر می‌تواند به‌عنوان هاب صادراتی به برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس قرار گیرد، باید سعی شود تا مشکلات این بندر به‌خصوص در حوزه ایمنی، تقویت و زمینه بهره‌وری از اسکله‌های صیادی و پایانه‌های صادراتی آن دوچندان شود.

درد صیادان و ناهماهنگی دستگاه‌ها

با این‌که خلیج‌فارس به‌عنوان منبع بزرگ درآمد برای صیادان به‌حساب می‌آید اما این قشر آن‌قدر درگیر مشکلات گوناگونی هستند که سال‌هاست آنها را تحت‌فشار قرار داده و در مواقعی هم باعث تغییر شغل گروهی از صیادان شده است.مدت‌هاست که بر اثر برداشت بی‌رویه، استفاده از ادوات و ابزار مخرب، تخریب زیستگاه‌ها، نبود‌مدیریت صید، حضور صیادان بدون‌مجوز و تلاش بیش‌از‌حد صیادی در کنار آلودگی‌های زیست‌محیطی و فعالیت‌های صنعتی این خوان پرنعمت خالی شده‌است و ساکنان سواحل خلیج‌فارس در استان بوشهر که به‌صورت آبا ‌و ‌اجدادی از طریق صید و صیادی کسب درآمد و معیشت می‌کردند باوجود سرمایه‌گذاری زیاد در زمینه تامین شناور و ادوات صیادی با تورهای خالی بدهکار، بیکار و بلاتکلیف هستند. اوایل سال گذشته بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر با بیان این‌که دولت سیزدهم با هم‌فکری با جامعه صیادی این استان و اختلاف‌زدایی بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه صید و صیادی، به‌دنبال رفع مشکلات این قشر در بوشهر است، گفته بود: خلأهای قانونی، وجود بخشی از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متفاوت و متناقض در کنار ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه دریا و صید و صیادی سبب‌شده تا این قشر زحمتکش در استان با مشکلاتی مواجه شوند.

اکبر پورات ادامه داد: کاستی‌هادر تامین زیرساخت‌های اولیه در برخی از بنادر استان، افزایش نرخ ابزار صید و بدهی فعالان صنعت صید و صیادی به سیستم بانکی از جمله مشکلاتی است که این قشر با آن مواجه هستند.صیادان استان بوشهر با مشکلات متعددی در زمینه‌های مختلف روبه‌روهستندکه درگام اول بایدمسائل ومشکلات معیشتی آنان باجدیت ازسوی مسئولان پیگیری ودنبال شود.هم‌اکنون برخی از اسکله‌های صیادی استان بوشهر از داشتن حداقل امکانات محروم هستند و این وضعیت پذیرفتنی نیست و افزایش قدرت موتور و افزایش ساعت صید از دیگر مطالبات این قشر زحمتکش است.به‌روز‌شدن قوانین صید یکی دیگر از مطالبات صیادان است و باید برای حل‌شدن مشکل ساماندهی قایق‌های بی‌هویت اقدامات لازم انجام شود.

 ترال؛ نابودگر زیستگاه‌های دریایی

صید ترال شیوه مخربی است که مثل جاروبرقی به جان هر جنبده و آبزی که در بستر دریاست، می‌افتد و همه ماهی‌های ماکول و غیرماکول را در تورهای صیادان گرفتار می‌کند که این شیوه نابودی بسیاری از ذخایر را درپی دارد.در سایه بی‌خیالی مسئولان، لنج‌ها در سطح استان به‌ویژه در آب‌های جنوبی استان با صید ترال نابودگر بستر دریاها و منابع استفاده‌کننده از آن هستند.در نبود نظارت‌ها، امنیت شغلی صیادان بومی در معرض نابودی است. صید ترال، بلای‌جان ذخایر دریایی و چالشی بزرگ برای صیادان است و باید این نوع صید به‌صورت کامل ممنوع شود.لنج‌های ترال آزادانه و حتی در مکان‌هایی کمتر از هشت مایل در دریا حاضر می‌شوند و با خاموش کردن ردیاب و چراغ‌های لنج خود، شب‌هنگام دست به غارت دریا می‌زنند که هم اکنون گاهی‌اوقات در روز هم فعالیت می‌کنند.ترال نابودگر است؛ یعنی هم آبزیان کوچک و بزرگ را صید  و هم زیستگاه زنده باقیمانده آبزیان را نابود می‌کند که باید به‌صورت جدی با این شیوه مقابله شود.