اگر ما بخواهیم تاریخ مدح و مرثیه و نوحه گری در بوشهر را پیدا کنیم باید تاریخ تمدن استان بوشهر در قالب ادبیات موزون و نظم را ملاحظه کنیم.بررسی ها نشان می دهد که تاریخ نوحه گری در استان بوشهر که فوق العاده کهن است از دوره تمدن سیراف هم جلوتر است و به قرن سوم و چهارم هجری می رسد.
باتوجه به این تمدن تاریخی مدح و مرثیه و نوحه گری در روند زمان دارای یک مهندسی فوق العاده ویژه شده که یک سبک باتجربه آزموده شده منطبق با فضای جغرافیایی زیست بوم و دقیق در عرصه های تاثیرگذار مخاطبی براساس جامعه شناسی و روان شناسی فوق العاده علمی است. گویا تمام این المان های زیست بوم و دریا با شما هم نوا شده این ویژگی و خصوصیات خاصی است و نکته دیگری که در ویژگی کار مداحی بوشهر مشخص است اینکه محتوای مدح و مرثیه در استان بوشهر تبیینی ، تشریحی و هدایتی است.
قیام حضرت اباعبدالله را کاملا تبیین می کند این شعرهای جمع شده مثل یک منبر است پرمحتوا و تاریخی و عمیق است و مساله را تبیین می کند و بعد از آن تشریح و تحلیل می کند که علت این مسائل چه بوده است. اول تبیین می کند یعنی تاریخ نقلی و بعد تشریح می کند یعنی تاریخ علمی.
خدا رحمت کند بزرگان این استان را ، فقط در یک کلمه بگویم که شاهکار کردند در تاریخ مدح و مرثیه و ستایش گری، نه در جنوب ایران بلکه در کل ایران و در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع. اول تبیین می کند و بعد تشریح می کند تاریخ علمی می آید و دقیقا علت ها را بیان می کند.
کلا جنوب ایران،هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد،بوشهر،خوزستان که در قدیم الایام مناطقی محروم بودند چه شخصیت های بزرگی که در این سرزمین ها طلوع نکردند.
چون بحث مرثیه است شخصیت های بزرگی در عرصه مداحی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی بودند اما کسی به آنها توجه نکرد در تاریخ این ها مثل ستاره ای هستند که درخشیدند و بعد از مرگشان مثل شهاب خاموش گشتند و قدر آنان دانسته نشد.
تاریخ کهنی که ما داریم هم به زبان عربی و هم فارسی اما تاریخ معاصر ما از ناخدا عباس شروع می شود ایشان یک کار بزرگی کردند . بر اساس تجربه ای که از سفرهای متعدد کسب کرده بودند و روحیه دینی و کیاستی که داشت عزاداری بوشهر را مهندسی ساختاری و محتوایی کرد .
ساختار این طور بود به شکل دایره ای و بُرهای چندگانه و محوریت نوحه خوان در حرکت بود و نوحه عزاداری هم به شکل نوای دریا در حالت آرامش و طوفانی و ارتباط تمام عزاداران به هم که ما یکی هستیم .
این کار را فکری قوی انجام داد . در رابطه با محتوا، محتواهایی که ناخدا عباس از خودش به جا گذاشت ملاحظه بکنید. ایشان خیلی رنج کشیدند و به اهواز و به مرکز ایران رفتند.