لطفا کمی منتظر بمانید ...

×
Generic selectors
Exact matches only
جستجو در عنوان
جستجو در محتوا
جستجو در پست ها
جستجو در صفحات

سر تیتر خبرها

صفحه اصلی › › فعالیت سبز صنایع؛حرکت روی خط برنامه

فروردین ۳۰, ۱۴۰۳ | ۸:۴۲ ب.ظ

364

21

بدون دیدگاه

در نشست هم اندیشی مدیریت محیط زیست منطقه اقتصادی انرژی پارس تاکید شد

فعالیت سبز صنایع؛حرکت روی خط برنامه

 

سی و پنجمین نشست هم اندیشی مدیریت محیط زیست منطقه اقتصادی انرژی پارس به میزبانی پتروشیمی آریاساسول و در سالن کنفرانس شرکت پازارگاد برگزار گردید.

 

داریوش محبی-خبرنگار

سی و پنجمین نشست هم اندیشی مدیریت محیط زیست منطقه اقتصادی انرژی پارس به میزبانی پتروشیمی آریاساسول و در سالن کنفرانس شرکت پازارگاد برگزار گردید.

رئیس محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سی و پنجمین نشست هم اندیشی محیط زیست منطقه اقتصادی انرژی پارس ضمن تشریح روند برگزاری نخستین «همایش رویش» و با اشاره به حجم آلایندگی موجود و کارهای زیربنایی و مهم در راستای فعالیت سبز صنایع در گستره منطقه پارس گفت: بدلیل عدم اطلاع رسانی به ذی نفعان نسبت به کارهای صورت گرفته و پنهان ماندن از چشم جامعه پیرامونی، همواره زیر فشار افکار عمومی هستیم و در پویش رویش، محور فعالیت پویش را تشریح عملکرد زیست محیطی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه و همچنین معرفی پروژه های شاخص و برتر در این حوزه قرار دادیم .جهت گیری پویش، معرفی و قدردانی از فعالین این حوزه بود و نه جایزه محور.

انتخاب ۳۰پروژه در پویش رویش

((دکتر مهدی تنها زیارتی)) با بیان اینکه از مجموع ۷۸ پروژه معرفی شده به پویش، پس از بررسی های فنی و کارشناسی ۳٠ پروژه انتخاب و به داوری رسید گفت: تیم داوری،منتخبی از چهره های علمی و نخبگان دانشگاهی بود و از دستگاههای دولتی استفاده نکردیم چرا که سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از همکاران جهادگر صنعت که در راستای فعالیت سبز می کوشند قدردانی می کند.

وی ادامه داد:آقایان دکتر آرش خسروی عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس، دکتر اسماعیلی و دکتر آهی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و دکتر کاوه عباسی (داور صنعتی پروژه ها) به عنوان تیم داوری انتخاب شدند و پس از فرآیند بررسی های کارشناسی از مجموعه ۷۸ پروژه، تعداد ۹ پروژه شاخص برگزیده و تقدیر شدند.

چالش کمبود اعتبار

((مهندس غلامرضا بیانی))، مدیر HSE پالایش پارسیان سپهر، محدودیت های تخصیص اعتبار و بودجه را  مهمترین چالش پروژه های محیط زیستی اعلام کرد و گفت: صنایع بدلایل متعددی تاکنون آلاینده بوده و مشمول جرایمی گردیده که شایسته است ساز و کار و بستری فراهم گردد تا رویکرد تعاملی بین صنعت و سازمان حفاظت محیط زیست و… برقرار و فعالیت های سبز مشمول مشوق ها و بسته های حمایتی همچون معافیت های مالیاتی و… شوند تا مدیران شرکت های خصوصی به پروژه ها و فعالیت سبز راغب شوند چرا که شاهدیم برخی شرکت ها جریمه دادن را بر فعالیت سبز برگزیده اند و این یک آسیب اساسی در روند تحقق چشم انداز پویش رویش که فعالیت سبز و غیر آلاینده صنعت است می باشد.

رقابت آفرینی در فعالیت سبز

((مهندس داود رحمت جو))، کارشناس ارشد محیط زیست پتروشیمی زاگرس، با تبیین روند اجرای کار در حوزه محیط زیست صنایع اعلام کرد:این فرآیند در پارس ۱ بهتر از پارس ۲ می باشد به همین دلیل سطح بندی پروژه ها و فعالیت های محیط زیستی در منطقه پارس ضروری به نظر می رسد. افزون بر این همسان با تراز پروژه ها جوایزی داده شود تا سبب رقابت آفرینی در فعالیت های سبز گردد.

فرهنگ سازی صنعت در محیط پیرامونی

((مهندس زهره احمدی))، سرپرست محیط زیست پتروشیمی دماوند، با قدردانی از محیط زیست سازمان منطقه ویژه برای این کار ارزشمند و بنیادی و نوآورانه یادآور شد برنامه ها و چشم انداز پویش رویش و ارزیابی طرح ها اجرایی در منطقه همراستا با برنامه های مصوب دولت در این حوزه باشد و فرهنگ سازی هم در صنعت و هم جوامع پیرامونی را خواستار شد و گفت: محیط زیست سازمان منطقه ویژه پارس و اداره کل حفاظت محیط زیست استان لیست پروژه های زیست محیطی منطقه را تدوین و به صنایع مستقر در گستره منطقه پارس ابلاغ تا صنایع بر مبنای همین سند ابلاغی اقدام و فعالیت ها با همین شاخص، ارزیابی و رتبه بندی گردند.

پوشش رسانه ای ؛حلقه مفقوده پویش

(( مهندس مهدی تقی زاده))، رئیس محیط زیست پتروشیمی بوشهر، با اشاره به ارزشمندی و راهبردی بودن پویش رویش گفت:اگر پویش سالانه نباشد اثربخشی بیشتری خواهد داشت و با این رویه به جایی می رسیم که سطح و تراز کار کاسته می شود. وی همچنین پیشنهاداتی برای برگزاری هرچه بهتر پویش دادند و یادآور شد مهمترین ضعف در نخستین پویش، عدم پوشش چشمگیر رسانه ای اقدامات و کارهای صورت گرفته است.

هم افزایی با سازمان های مردم نهاد

((مهندس علی دانشی))، مدیر HSE مخازن سبز با اشاره به ضرورت ساختارمندی پویش رویش و راه اندازی دبیرخانه دایمی پویش عنوان کرد: جلسات هم اندیشی منحصر به پارس ۱ نباشد و بصورت دوره ای و میزبانی صنایع برگزار گردد و افزون بر پروژه های اجرایی، پروژه های مطالعاتی و مقالات هم افزوده شود. وی خواستار همکاری پویش رویش با سازمان های مردم نهاد و همچنین همکاری و هم افزایی صنایع با همدیگر شد چرا که آلایندگی ها و وضعیت کنونی دستاورد مجموعه صنعت مستقر در منطقه است و رهایی از آن نیز در گرو همیاری و کار گروهی است.

دفاع صنعتی از گونه های در خطر انقراض

((دکتر جعفر ساعتلو))،معاون HSEشرکت پلیمر آریاساسول با اشاره به همکاری این شرکت با سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در راستای حفاظت از گونه های در معرض انقراض حیات وحش منطقه در قالب پروژه احیای جبیر تجربه موفقی داشتیم و در ادامه پروژه احیای «ماهی شانک زرد باله» را آغاز کرده ایم و در ادامه، پروژه های محیط زیستی صورت گرفته در حوزه محیط را تشریح کردند.

پیوند سبز صنعت با دانشگاه

((دکتر طهماسبی))، مدیر مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعت شریف ضمن معرفی مدرسه و سیر پیدایش و ماهیت و کارکرد آن گفت: مدرسه توسعه پایدار ماهیتی دانشگاهی، مردم نهادی و غیر انتفاعی دارد و در دو بخش ارزیابی های زیست محیطی و مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و صنایع از سال ۱۳۹۶ تا کنون فعال و کارهای موفق و شاخصی در کارنامه دارند.

مدیر مدرسه توسعه پایدار با بیان خرسندی از رویکرد و چشم انداز پویش رویش خواستار جهت دهی پویش به سمت بهبود مستمر در حوزه محیط زیست و پایداری فعالیت سبز و غیر آلاینده صنایع در گستره منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شد و آمادگی مدرسه توسعه پایدار برای همکاری در ارزیابی های زیست محیطی پروژه های سبز و همچنین در حوزه مسئولیت های اجتماعی صنایع را اعلام داشتند.

انتهای پیام/