لطفا کمی منتظر بمانید ...

×
Generic selectors
Exact matches only
جستجو در عنوان
جستجو در محتوا
جستجو در پست ها
جستجو در صفحات

سر تیتر خبرها

صفحه اصلی › › درس «علوم تجربی» و ضرورت فعالیتهای فوق برنامه

۲۶, مهر,۱۴۰۴ | ۳:۱۷ ب.ظ

6504

50

بدون دیدگاه

دبیرستان آوای دانش چالوس با مدیریت خانم توپا نمساوی به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر برگزار کرد.

درس «علوم تجربی» و ضرورت فعالیتهای فوق برنامه

محبوبه قلی‌پور _ کارشناس ارشد محیط‌ زیست

پایگاه محیط زیستی و فرهنگی اجتماعی «سپهــر جنــوب»

آموزش و پرورش، کلید اصلی و اساسی رشد و تعالی انسان به شمار می‌رود، اما در عین حال، فرایند یادگیری در انسان ارتباط مستقیم و معناداری با کیفیت و شیوه‌ی آموزشی داشته و دارد. اکنون این نکته ثابت شده است که شیوه‌ی آموزشی صرفاً سنتی برای نسل دانش‌پژوه امروز کارآمد نمی‌باشد. تدریس و آموزش در حیطه‌ی علوم تجربی زمانی با موفقیت همراه خواهد بود که دبیر مربوطه و کادر آموزشی مدرسه آگاه و واقف به شیوه‌ی نوین آموزش این حوزه بوده و مقدمات لازم را برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های دانش‌آموزان فراهم کنند.

به بهانه‌ی روز جهانی «پرندگان مهاجر»

آموزش و پرورش، کلید اصلی و اساسی رشد و تعالی انسان به شمار می‌رود، اما در عین حال، فرایند یادگیری در انسان ارتباط مستقیم و معناداری با کیفیت و شیوه‌ی آموزشی داشته و دارد. اکنون این نکته ثابت شده است که شیوه‌ی آموزشی صرفاً سنتی برای نسل دانش‌پژوه امروز کارآمد نمی‌باشد. تدریس و آموزش در حیطه‌ی علوم تجربی زمانی با موفقیت همراه خواهد بود که دبیر مربوطه و کادر آموزشی مدرسه آگاه و واقف به شیوه‌ی نوین آموزش این حوزه بوده و مقدمات لازم را برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های دانش‌آموزان فراهم کنند.

 

به دلیل ماهیتی که درس علوم تجربی داراست، اگر انتظار کلاسی خلاق و محیطی پویا را داریم، لازم است که در آموزش این حوزه موارد زیر لحاظ شود:

✔️ارتباط خوب مدرس و دانش‌آموزان
✔️انتقال مفاهیم با زبانی ساده و ملموس
✔️ایجاد انگیزه و عشق به یادگیری در کلاس درس
✔️افزایش انگیزه در دانش‌آموزان با ایجاد اعتماد و شرکت دادن آنها در فعالیتهای درسی
✔️تقویت مهارت حل مسئله
✔️استفاده از محتواهای آموزشی تصویری
✔️ایجاد فضای بحث و گفت‌وگو و تقویت تفکر نقاد در دانش‌آموزان
✔️تقویت روحیه‌ی همکاری و مسئولیت‌پذیری در آنها
✔️استفاده از بازیهای آموزشی
✔️تدریس در فضای باز و طبیعت در موضوعات مرتبط با سرفصل‌های آموزشی
✔️استفاده از تکنیک‌های خلاق
✔️شرکت دادن دانش‌آموزان در سمینارها، همایش‌ها و سالن‌های اجتماعات در جهت آشنایی با فضاهای علمی، فرهنگی و همچنین تقویت روحیه‌ی سخنرانی و بالابردن اعتماد به‌ نفس در آنها
✔️شرکت دادن دانش‌آموزان در مسابقات، رسانه‌ها و تقویت قدرت نویسندگی و بالا بردن سواد عمومی که منجر به آمیخته شدن آنها با فضاهای فرهنگی می‌شود.

از آنجا که تدریس علوم تجربی از مهمترین مسئولیت‌های نظام آموزشی به شمار می‌رود، از معلمان و کادر آموزشی مدارس انتظار می‌رود که با به‌کارگیری روش‌های تدریس نوین، زمینه‌های یادگیری مؤثر و کاربردی علوم را برای دانش‌آموزان فراهم نمایند. این امر نه تنها موجب افزایش دانش و مهارت‌های علمی دانش‌آموزان می‌شود، بلکه زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های آنان در حوزه‌ی علوم نیز خواهد بود.

در این راستا دبیرستان آوای دانش چالوس با مدیریت خانم توپا نمساوی در نخستین ماه سال تحصیلی جدید، اقدام به برگزاری اولین رویداد آموزشی، فرهنگی کرده است و در روز جهانی پرندگان مهاجر در مکان کانون شماره‌ی سه پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مدیریت خانم محمدیان، فرصتی را فراهم ساخت تا اعضای پایه‌ی هشتم و نهم دبیرستان به همراه دبیر مربوطه و چند تن از همکاران محترم و معاون پرورشی خانم هوشیاری مهمان مرکز شماره‌ی سه کانون پرورش فکری چالوس شوند. پس از معرفی کانون و حیطه‌ی فعالیتهای مرکز، اعضا به سالن همایش دعوت شدند. سپس مختصر توضیحی پیرامون علت گردهمایی اعضای دبیرستان توسط دبیر مربوطه خانم قلی‌پور ارائه شد و در ادامه دانش‌آموز پایه‌ی نهم خانم النا شعبانی با ارائه‌ی ویدئو کلیپی که در خصوص پرندگان مهاجر طراحی کرده بود، در سالن اجتماعات و همایش درخشید. همچنین دو دانش‌آموز پایه‌ی هشتم خانم‌ها فائقه قسمتی و فاطمه زهرا انگوران تقوی تحقیق و گزارش خود را در مورد پرندگان مهاجر ارائه کردند و همگی مورد تشویق و حمایت حضار قرار گرفتند.

 

از آنجایی که این برنامه با بزرگداشت لسان‌الغیب حافظ شیرازی مصادف شد، مدیریت کانون سخنرانی مختصر و مفیدی در مورد این موضوع داشتند و برنامه با خوانش غزل زیبای «غم مخور» توسط خانم محمدیان به پایان رسید.

بررسی و تحلیل این‌چنین فعالیتهای جامع علمی و فرهنگی که در زمان کوتاه چند ساعته انجام می‌شود، ما را مصمم‌تر از قبل به این باور می‌رساند که در حوزه‌ی آموزش عمیق کافی است به این باور برسیم که برای رشد نیاز به حرکت است. حتی اگر اولین قدم‌ها با نگرانی و ناباوری همراه باشد باید استمرار داشت و ادامه داد تا به بالاترین درجات علمی و فرهنگی رسید. سعدی استاد سخن و شیخ اجل به زیباترین شکل ممکن به ما یادآور شده است که:

«رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود
رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود»
و اکنون این شعر، شعار دبیرستان ماست؛
ما آهسته و پیوسته ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/